Kijk routes brengen mij nieuwe gasten

Op 2 november was het Toerisme- en Vrijetijdscongres Overijssel in Hengelo Overijssel. Getipt door een vriendin en als relatief nieuwkomer in de wereld van Toerisme en Vrije Tijd werd ik met name getriggerd door de inspiratiesessie ‘Kijk routes brengen mij nieuwe gasten!’. Als tekstschrijver en ontwikkelaar van routes, koren op mijn molen natuurlijk. Ik was razend nieuwsgierig naar de antwoorden van zowel de sessieleider als de toeristische ondernemer, die onder andere routes gebruikt om nieuwe gasten te krijgen. Dus op naar Hengelo!

Na een bevlogen plenaire speech van Guy van Liempt over de ‘Consument van morgen’, beweegredenen en geluk, was het tijd voor de inspiratiesessies. Workshopleider Nick van Nijhuis van Nicklink opent met een vraag. De exacte formulering moet ik je schuldig blijven, maar de strekking was als volgt: Wie is er vanaf het station hier naar de Hazemeijer gelopen? Zo ja, is deze route geschikt als wandelroute?

Een dikke ja!
De neiging om net als vroeger in de klas een vinger op te steken en heel hard JA te roepen heb ik kunnen onderdrukken. Maar goed ook, want degenen die met het openbaar vervoer reisden waren niet erg enthousiast over de route. Langs het spoor, onduidelijke beschrijving en er waren nog wel een aantal motivaties meer. Eerlijk… Een jaar geleden had ik misschien wel hetzelfde gezegd. Maar nu durf ik eigenlijk wel te stellen dat elke route de potentie heeft om de interesse van groepen mensen te trekken.

Iedere plek zijn charme
Als je het goed bekijkt heeft iedere plek zijn charme. Misschien niet voor iedereen, maar zeker voor een groep mensen. Wandelaars hebben een gezamenlijke hobby wandelen, maar de interesses kunnen behoorlijk uiteenlopen. De één wandelt het liefst in de natuur, de ander in de stad, de één houdt van cultuur, de ander van historie. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor fietsers. Daarom denk ik dat bijna iedere route geschikt kan zijn om nieuwe gasten te brengen. Essentieel is wel dat je weet wat de interesse van je gasten is en wat de omgeving te bieden heeft. En overal valt wel wat te vertellen. Een oud gebouw, een herinnering aan vervlogen tijden, een verborgen verhaal van vroegere bewoners, de gedachte achter een nieuw gebouw, een leuk weetje over een ogenschijnlijk heel gewoon diertje of plantje.

De Hazemeijer
Om even terug te komen op de vraag of de route van het station naar De Hazemeijer geschikt is, ja dus! Ik kwam met de auto en de eerste vraag die in mij opkwam was: Goh wat voor gebouw zou dit geweest zijn? Thuis natuurlijk direct even gekeken en even in het kort: Een ruim 100 jaar oud fabrieksgebouw, Floris Hazemeijer, later een wereldwijde speler op het gebied van schakelapparatuur, in de oorlog zwaar beschadigd, bierlokaal, cultuur, In een paar woorden minimaal 4 haakjes in verschillende interessegebieden.

Maatwerk informatie
En als je nu denkt dat is wel heel veel informatie! Dat klopt, maar het leuke van het gebruik van de technische mogelijkheden van nu is dat het steeds makkelijker wordt om informatie op maat, passend bij het interessegebied van de gebruiker, aan te bieden. De wandelaar die geïnteresseerd is in industrie vertel je over de schakelapparatuur. De wandelaar die geïnteresseerd is in bierbrouwen vertel je over het bierlokaal. Win-win! Ik ben er dus van overtuigd dat je als ondernemer met behulp van routes, de eigen omgeving interessanter te maken voor nieuwe gasten. Ook voor verschillende types gasten.

De ondernemer
Elly Polman van Via Quidam houdt haar oren en ogen open. Op haar website heeft ze een blog geopend waar ze schrijft over wat er in de omgeving van haar Bed & Breakfast te doen is. Burlende herten op de Veluwe, aan tafel bij de buurvrouw, die kunstenares is, maar ook de sterren van de hemel kookt, een kunstwerk dat prinses Beatrix ooit maakte. En…het werkt, gasten boeken, mede omdat Elly haar omgeving interessant weet te maken voor potentiële bezoekers.

Content als magneet
Gezien de vragen die gesteld werden zijn heeft de inspiratiesessie ondernemers aan het denken gezet. Mij ook, maar misschien meer vanuit het perspectief: Hoe kunnen wij ondernemers nog beter helpen om content in te zetten als magneet? Samen met de vraag die Guy van Liempt aan het begin van de middag stelde: Waarom kom je je bed uit? genoeg stof tot nadenken dus. Want waarom ik bij AbelLife ben gaan werken? Omdat ik het ontzettend leuk vind om verhalen te vertellen waar mensen plezier aan beleven.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s